21 januari 2015

2015:20 Strömming

Jag tycker bättre om den från Nordsjön än den som kommer från innanhavet i ost. Jag inbillar mig att den förra är fräschare eftersom jag förknippar saltvatten mer än bräckt vatten med något friskt. Dessutom torde den senare vara full av dioxiner. Vad nu det spelar för roll. Coop vid Zinkensdamm hade inte nordsjöströmming igår. Istället fick jag med mig tio östersjöfiskar. Sedan en tid lagar jag inte potatismos till fisken. Det blir lätt för mäktigt. Jag panerar den i rågmjöl med chilli i för att jag inbillar mig att det dämpar den lite fiskiga smaken och sedan steker jag den i rapsolja. Mellan rågbrödskivor tillsammans med rödlök, vitkål en gräddfilssås med majonnäs, senap, dill och vitlök och igår även ägg, äter jag den. Funkar. Det tyckte EF som jag hade bjudit hem också.

Inga kommentarer: