5 januari 2015

2015:5 Skröpligheten

Solen står lågt så här års och kastar långa skuggor. Vi åkte till "Den blå planeten" som är ett akvarium slash djurpark utanför Köpenhamn. Inomhus var det rockor, hammarhajar och grodor. Utomhus blåste det och havsuttrarna gav sig knappt tillkänna. Sedan tog vi oss in i den danska huvudstaden där en gatumusikant spelade Schuberts "Ave Maria" på Strøget. Jag minns att den inledde "Prizzis heder" som var något slags gangsterkomedi med Jack Nicholson och Kathleen Turner för 30 år sedan. Mycket mer av den filmen kommer jag däremot inte ihåg. Café Norden har ett fint typsnitt och en centraleuropeisk kafémiljö som är omedelbart lajkbar för oss som är gamla nog att minnas när Gavrilo Princip sköt Franz Ferdinand. Att åka Öresundståg från Köpenhamns centralstation till Malmös dito tar maximalt 35 minuter. Det är i år tio år sedan jag åt middag hos M & M första gången. Den veganska varmrätt jag bjöds där ikväll var fenomenal. Sedan gick vi ner till Agnes och Robin för ett glas Occhipinti, dock inte SP68. Där spelades P.J. Harvey och ljudspåret till "Pulp Fiction". Sprang ifatt buss 4. Nu är jag i Kirseberg igen. Livet är gott men hur länge? Det är frågor vi aldrig får svar på. Vi kommer aldrig att dö, helt enkelt.

Parallèle 45 Côtes du Rhône (nr 22800), 100 kr




Inga kommentarer: