5 oktober 2009

2009:161 Hon sitter där och tittar ut över Stockholm

Jag kunde inte riktigt se vad Mikael Blomkvist hade för vinflaskor på bordet i sin vindslägenhet men jag gissar på fegvinerna Turning Leaf Zinfandel eller McPherson Shiraz. Att han fikade med kommisarie (?) Bublanski på ett, i mitt tycke överskattat och trist, fik i närheten av Nytorget har många redan påpekat. Palm - den lilla handdatorn - som förekommer flitigt i den litterära förlagan till "Flickan som lekte med elden" såg jag inte till. Det kanske beror på att de, det vill säga Palms handdatorer, nästan försvunnit ur sinnevärlden och ersatts av smarta telefoner. Företaget har faktiskt förutspåtts att dö inom kort om inte mobilmodellen Pre lyckas vända skutan. Apples aluminiumfärgade laptoppar syntes, inte överraskande, desto mer.

"Flickan som lekte med elden" är bra underhållning. Det är snyggt och rappt, ibland lite abrupt om man inte läst boken. Bra action på svensk mark, när såg jag det senast? Det förekommer som alltid i svensk film dessvärre taffliga repliker och i synnerhet Lena Endres får mig att rodna. Lite oklart vilken årstid filmen utspelas i också. Men det är småsaker. Daniel Alfredsons Lisbet Salander är inte "min" men Noomi Rapace är fenomenalt bra. Och mänskligare än bokens Lisbet Salander som jag minns henne.

Ett par av mina svenska favoritskådespelare, Ralph Carlsson och Peter Andersson, är med. 
 
Ser fram emot "Luftslottet som försvann". Har faktiskt inte sett "Män som hatar kvinnor" men tänker hyra den så snart som möjligt.

McPherson Shiraz (nr 16476)

Turning Leaf Zinfandel (nr 16538)

PS. En trailer för "Snabba cash" (premiär januari 2010) visades. Den verkar också bli just snygg. DS

Inga kommentarer: