17 oktober 2009

2009:172 Vad betyder non-boisé?

Min vana trogen att vara sen med det mesta sitter jag och läser förra numret av Gourmet 2009:9. Det är som vanligt, av olika skäl, en blandad upplevelse. Bland tidningens vintester förekommer Vacqueyras Montirius Garrigues 2007, ett vin som jag drack förra veckan. Det står att "vinet har en liten ton av rostad ek". Jag som tyckte att det inte fanns tillstymmelse till trä i doften. Det står vidare "lätt rostad smak". Inte heller där håller jag med. Får kanske köpa en flaska till kvällen för att se vem som har rätt. Om någon nu kan ha det, vill säga.

Uppdatering: Jancis Robinson skriver att vinmakarna på Domaine Montirius "undviker ek" och att vinerna därför hålls i cement och ibland rostfritt stål. Det är ett mysterium för mig hur eken och den rostade smaken skulle kunna finnas där. Att jag inte fick tag på någon flaska idag är däremot inget mysterium. Den är slut hos leverantören, slut i Forum Nacka och på upphällningen i de få butiker som fortfarande har den.

Inga kommentarer: