10 oktober 2009

2009:166 Jag är en kulturmupp

P lagade helstekt entrécôte i ugnen, gjorde en hemgjord bea och rostade rotfrukter. Jag smuttade tautavel som var syltigt och kärvt. Det tyckte P också så det är inte ogint av mig att dissa ett av vinerna som han bjöd på. Det andra var desto bättre, kom från Priorat och hade en trevlig körsbärsfruktighet som matchades fint av fatbehandlingen. Jag har skrivit det förut, P går från klarhet till klarhet som kock, det han bjöd var jättegott.
Vi tittade på Idol 2009. Gillade Reza och den där yngsta med dubbla efternamnet.

J som har bott i Norge i elva år hade inlett en konversation på fejan där jag titulerades som "hemlös". Har tänkt på det där. Hemlösa är sådana som kommit på obestånd, flytt från något, blivit psykiskt sjuka eller råkat ut för en naturkatastrof. Det stämmer ju inte på mig. Alltså kan jag ju inte vara riktigt hemlös.

J ville i nämnda konversation att jag, "en högerorienterad karriärist" och en "lodis" skulle ta oss till Snotty. Jag messade honom att jag var på väg. I tunnelbanan blev det 15 minuters väntetid. Jag hade som tur var en bok att läsa. Byte vid Slussen och upp vid Medborgarplatsen. Götgatan på kvällen. Vidrigt. Horder av unga, brutal trafik, vindpinat och fult. Det blir bättre när man närmar sig Katarina bangata. Där blåser det i och för sig alltid också. Jag passerar newagebutiker, samlevnadsattiraljaffärer och chailattekaféer innan jag kommer in på Skånegatan och märker att skyltningen på Pet Sounds inte lockar mig på samma sätt längre. Kanske har det med plånbokens storlek att göra. Kanske med åldern.

Snotty är fullt av folk men inga seniora förutom J och jag. J är sig lik, bär snygga glasögon och ett skägg som inte bestämt sig. Värmen, entusiasmen och charmen är intakta. En ung man, som jag tror är en vän till J slår sig i slang med mig. Han har en andedräkt som är lika delar "senapsgas och rosor":
- Hur fan går matchen i morgon?
- Sverige förlorar.
- Tror du vi åker ut?
- Jag vet inte hur det där systemet funkar, fotboll är inte så viktigt för mig.
(Hotfullt) - Fan, jag trodde du var bajare som din polare.
- Det är jag inte.
- Vad var det för jävla middag som du var på?
- En middag tillsammans med goda vänner i Aspudden.

Kommer aldrig att förstå det där aggressiva supporterskapet. Vi ser inte mer av mannen under kvällen, tack och lov. J dricker en halvliter Carlsberg, jag som är ett pretto tar naturligtvis en brun ale från ett amerikanskt mikrobryggeri. Vi rekapitulerar. Det är gott att se J igen. Åtta år sen sist.

Hon ställer sig i närheten av oss för att beställa. Vi sitter vid bardisken. Hon berättar om en filmklubb i en grotta någonstans på Söder. Grottan hänger ihop med ett etablissemang. Ägaren till etablissemanget vill inte att de ska visa så mycket film. The Sweet. Fox on the Run.
- Men det måste du ju förstå, att ägaren kanske är intresserad av engagemang som innebär mer försäljning än vad en filmklubb kan dra in. Säger jag
- Vad är det jag hör?! Säger J. - Det här är en av de största kulturmupparna jag känner säger, han till tjejen. Det hade jag aldrig trott om dig! Säger han till mig.
Hon får sitt vin och går.

Plötsligt har J beställt Southern Comfort. Jag smuttar. Efter en stund kommer en kort blond med cirkelrunt applicerad ljusblå ögonskugga och en svartvitrandig t-tröja innanför skinnjackan och ställer sig vid oss för att det är så trångt längst inne i baren. Hon kommer från Trångsund och presenterar sig som "gnagare" trots att hon bor på Söder. Boomtown Rats: I Never Loved Eva Braun. Hon är nog road av farbröderna i en kvart, sedan är det inte längre så trångt längst inne i baren.

För J berättar jag om den gången då jag och H spelade skivor på Snotty och efteråt fick, om inte en utskällning, så åtminstone en tillrättavisning av Hyena efteråt. Och hur jag faktiskt hade en mardröm om det senare. "D, du är så jävla känslig, har alltid varit det!" Han lägger armarna om mig.

Den tredje personen som stannar till vid våra stolar kommer från Spånga. Hon är roligast, smartast och lär oss nya namn på gamla företeelser. Och framförallt: hon presenterar sig inte i termer av supporterskap. Vilket är väldigt skönt, bara stjärntecken kunde egentligen vara värre.

"Den högerorienterade karräristen" dök aldrig upp. "Lodisen" spelar på Snotty i kväll.

Stängningsdags och vi gör sällskap till tunnelbanan. Jag läser medan jag väntar. Får frågor om det. Ser aggregerad aggression på plattformen. En baglady-liknande tant försöker inleda ett samtal. Jag säger att jag vill vara i fred. Hon vill bara ställa en fråga. Det får väl gå. Hon frågar om jag är lycklig, om jag är helt igenom nöjd med mitt liv. Jag svarar henne.

Senare, i vagnen. Ett par tjugonågonting tjejer:
- Vad läser du?
Jag berättar vad jag läser.
- Är den bra?
- Ja.
- Det är "Rösten från andra sidan" också.
Jaha, tänker jag. Och tjuvlyssnar sedan lite på deras prat om nya tekniker för att förlänga ögonfransar.


2291 Tautavel Réserve

2721 Tendral 2007


PS. J hjälper mig för övrigt att skjuta upp hemlösheten ytterligare en vecka. Jag flyttar till Östermalm för en tid. Hurra! DS







2 kommentarer:

Space babe sa...

Gud vad bra!

Vinlusen sa...

Vad glad jag blir!