7 oktober 2009

2009:163 Från Bourgogne till Carinena

Söderhallarnas Systembolag har en personal som jag har den djupaste respekt för. När jag ville köpa en pinot noir idag sade en av mina favoritbiträden att bra pinot noir är alldeles för dyr och övertalade mig att köpa en billig (139 kr) Vacqueyras som enligt honom är elegant. Det står 100% non boisé på den vilket är franska och, tror jag, betyder att inget trä har varit inblandat i lagringen. Jag tycker i regel att Vacqueyras är en snipig och trist appelation men häromåret drack jag faktiskt en bra sådan. Så det finns all anledning att ompröva föreställningarna. I morgon begås den här. Jag lovar att rapportera.

Kanske har jag en fantasiföreställning om malolaktisk fermentation och bourgogne. En dröm om en smörig gräddighet i förening med hög syra och stram ek. Les Setilles har bra syra och diskret ek men ingen smörighet att skriva hem om. Vinet matchade den stekta laxens fetma på ett bra sätt. 
  
Ett billigt vin som vinner efter en stunds oxygenation är spanska Campo de Luz. Det är gjort på grenache och skulle kunna värma under en strandnära grillkväll i augusti. Nu är det oktober och därför får det kanske tjäna som inomhusvin i hemmen. Det var längesedan jag drack så billigt utan att lida! Ikväll använde vi det främst som matlagningsvin. Eventuellt följer rapport om grytan som det hälldes i under morgondagen.

Bourgogne Les Sétilles (nr 5657

Campos de Luz Garnacha (nr 2718)

Inga kommentarer: