8 oktober 2009

2009:164 Vacqueyras - årets överaskning i rödvinsväg

Montirius Garrigues är en rhônsk blandning av syrah och grenache som aldrig har varit i närheten av ekfat. Det är en ren bärig fruktsötma som avslutas i en vaniljig mildhet som dröjer kvar på insidan av kinderna och bakre delen av tungan. I doften finns bittermandel alternativt marsipan. Det är kort sagt ett höjdarvin som jag har nöjet att dela med Redaktörn och hans hustru kvällen den åttonde oktober 2009. Ett stramt och friskt vin som inte ställer sig in.

Till vinet äter vi en boeuf bourguignon som vi påbörjade tillagningen av igår och slutförde i afton. Det var ett recept från Tasteline som höll måttet och jag höll mig också till måtten om man bortser från att jag råkade ha i dubbelt så mycket sidfläsk som receptet föreskrev. Det blev bra det med, inte alls för rökigt som jag befarat. Vi delade sedan på ett riktigt budgetvin som jag skrev om igår kväll. Bra idag också.

Om ni är det minsta intresserade av vin så köper ni numret av Allt om Mat som är ute nu.

Vacqueyras Montirius Garrigues 2007 (nr 99011) 

Campos de Luz Garnacha (nr 2718)

Inga kommentarer: