16 oktober 2009

2009:170 När jag åt bovina stamceller på Folkungagatan


Jag var på ett par trevliga tillställningar igår. Den ena vid Hornstull, den andra närmare Londonviadukten. Det var (fantastiska) snittar och bibbar, mer om de senare senare, vid Liljeholmsbron, det var flaskor och hemlevererat italienskt i närheten av Ersta sjukhus. Det var många människor i lokalen en halv trappa ner, vi var bara sju - borträknat döttrarna - i den andra. De sistnämnda sov eller såg på teve. Det var lika trevligt på båda platserna, men på olika sätt. 

I ett av de inre rummen på första stället samlades några invigda och knaprade torkade bär. Sedan såg de älvor, elefanter, shamaner, tibetanska dödsmasker och... nej jag skojar. Det var ingen olaglig hallucinogen som inmundigades. Det var bär från västra Afrika. Mirakulinet, den aktiva substansen i bären, påverkar smakuppfattningen, inget annat. 
Jag googlade fram min drygt ett år gamla artikel om glykoproteinet ifråga och såg att den faktiskt fortfarande är läsvärd. Ni kan avgöra själva.

"Dolce Vita" spotifierades på det första stället. Två gånger. Den blev inte bättre av det.
På det andra stället fick jag ett löfte om att låna husvagn, skulle det krisa till sig.

Jag börjar bli lite omöjlig i mitt förhållande till vin. Drosty Hof's Cape Red - har jag kunnat dricka den här sursylten? Santa Ana Viognier Chardonnay - vem vill ha syntetiska fruktdofter över gammal surnad fil? (Jag tror att systembolaget kallar den surnade filen för liljekonvalj.)
Bättre då med den sydafrikanska Simonsigs Chenin Blanc och de italienska Volte - och Allegrinis Valpolicella.

Stötte på J vid Slussen. Stod vid sin Crescentcykel och var redo att trampa mot Östermalm. Han var iförd Fjällrävens Grönlandsjacka och en sinnesstämning som bara Söders Hjärta är mäktigt nog att ge den Hammarbyälskande hemvändaren från Norge.

Drostdy-Hof Cape Red (nr 12038)

Santa Ana Chardonnay Viognier (nr 6604)

Simonsig Chenin Blanc 2008 (nr 75656)

Le Volte  (nr 32472)


Allegrini Valpolicella Superiore 2006 (nr 6010)

Inga kommentarer: