23 maj 2007

Hellre präktig än praktisk

För er information; det blir ingen resa till 西安 Xīān i helgen. Skälet är att personen jag skulle åka med ångrade sig i sista stund. Tyckte att elva timmars nattåg var för lång resa, ville hellre flyga. För mig är det, från och med i år, färdigfluget med två undantag: familjeskäl och arbetsresor. Har kommit på att jag tycker att det är relativt tråkigt att vara turist, så det känns inte som något större problem att avstå. "Är du rädd för att flyga?" frågade den potentiella medresenären. "Nej" svarade jag. "Jag tycker helt enkelt att det är onödigt". "Varför då?". Med tanke på hur mycket koldioxid flygen släpper ut, menar jag." Kanske gick budskapet in. Staden med lersoldaterna ligger kvar. Jag får åka dit någon annan gång. Ska ju vara här åtminstone till september.


Bilden: 晚上, 国贸,北京。Wǎnshàng, guómào, Běijīng, . Sent på kvällen, centrum för internationell handel, Peking.

Inga kommentarer: