11 maj 2007

Om du kan avvara fem sekunder så kan jag berätta mitt livs historia.

Det är inte sant. Ens livs historia kan man inte berätta förrän det är försent. Det är 20 år sedan omslagsformgivaren tiltade Elvis' huvud på singelomslaget till the Smiths "Shoplifters of the world" så att han skulle se mer deprimerad ut. Jag ägde singeln men skänkte nog bort den för tio år sedan, typ. Baksidan "Half a person" är faktiskt bättre än titelsingeln. Tycker inte du det, Jens?
Idag har jag blivit både glad och arg. Glad för att min bonusmoster A skrev ett så långt och trevligt mejl om vad som försigår i Paris och Högalids församling. Arg för att kloka och nyanserade K provocerar mig genom att referera till kinesernas spottande. Det är sant att det spottas på gatorna här. Men det är också sant att många invånare i det här landet är nyfikna och vetgiriga. Kan du inte sluta med det där tjatet om spottandet, K?
För övrigt såg jag en akrobattrupp från Chengdu på Chaoyang Theatre i kväll (bilden). Skolan arrangerade. När jag kom hem ringde jag Sverige för att höra hur huvudstörtande brorsonen mådde. Bra, enligt mamman Å. Sedan gick jag till förfesten i hus B1. 12 killar och två tjejer, Maggie och Daisy. Planen var att vi skulle åka till klubben "Babyface" i närheten av arbetarstadion. Vi kom dit, betalade 50 RMB och gav omedelbart upp alla ambitioner att föra samtal. Vad hade jag där att göra? Okej att Paul från Massachusetts köpte en rom och cola åt mig men i övrigt? Massagepersonalen på herrtoan som bad om dricks trots att de gjorde något jag inte bett om? Barpersonalen som jonglerade tomtebloss och flamberade disken? Klubbar är idiotställen. Det är inte så att de som går dit är idioter. De som regisserar platserna är det. Dålig musik och kassa videos var det i vilket fall. När klockan var 0117 sade jag till Daisy och Maggie att "jag drar". Tog en taxi till "Aperitivo" och försökte dränka min melankoli i ett björnklisterdoftande glas Rosemount Chardonnay Semillon. Men dessvärre tilltog den bland alla feta och fula expats som satt därinne och drack tuppsvansar. Nu sitter jag i min lägenhet och väntar på att Maggie ska ringa. Vi har bara en nyckel så jag måste öppna när hon kommer hit. Kinesiskan är fortfarande rolig. Det mänskliga tillståndet fortfarande oföränderligt.

1 kommentar:

K sa...

Jag vill bara klargöra att K i det här fallet inte refererar till mig.