25 juni 2007

Ansluten igen

Igår gjorde jag ett placeringstest på skolan för att se i vilken grupp jag ska börja idag, tisdag. Det var svårt. Gjorde förvånansvärt dåligt ifrån mig på teckenigenkänningen. Måste plugga hårdare i fortsättningen.

Däremot är jag lite stolt av andra skäl. Det första är att jag och Y lyckades boka tågbiljetter tur och retur till Xī'ān i en biljettkassa där ingen pratade engelska. Dessutom kunde jag kommunicera mina anslutningsproblem med en internetinstallatör så att uppkopplingen i den nya lägenheten till sist fungerade.

Nåväl. Somt kan man vara mindre stolt över. Utan att tråka er med detaljer kan jag också berätta att jag i förrgår grälade med personen som jag delar lägenhet med. Det började med att jag försökte förklara på engelska att..., nej det är för trist att gå in på. Y som jag lättade mitt hjärta för tror att grälet till 90% berodde på språkliga barriärer och 5% på kulturella. De sista 5% delas på mitten vilket ger 2,5% oförsonlighet till vardera kontrahent. Kinesiska Q som trist nog blev vittne till konflikten tyckte att min motpart betedde sig som "ett litet barn" så felet är uppenbart inte enbart mitt. Det jobbiga är att vi inte har kommit överens än.

Apropå gräl, igår när jag stod i kön till den långsamma kassan på stormarknaden för att betala mina varor blev jag vittne till ett bråk. En man i femtioårsåldern som hade betalat och därför stod på andra sidan kassorna skrek något som jag inte förstod. Han upprepade samma fras hela tiden och pekade samtidigt på en kortväxt kvinna på min sida om kassorna. Mannen var blåröd i ansiktet. Den kortväxta kvinnan - som hade stormarknadens tjänsteuniform på sig - skrek tillbaka. De närmade sig varandra. En annan kvinna, kanske mannens hustru, skrek också. Kunderna bildade en ring kring de bråkande. Annan personal försökte gå mellan. Kanske hade de också ringt polisen. Det var hela tiden nära en kroppslig sammandrabbning. Den blåröde mannen kastade något - en nöt? - på kvinnan. Någon kund skrek åt dem att lugna ner sig. Men det verkade ha föga effekt. Oförsonlighet präglade bråket. Jag betalade och såg till att komma därifrån snabbt. Gick sedan och åt kinesiska hamburgare och selleri/tofusallad. Ägnade måndagkvällen åt att skriva kinesiska tecken. Utanför regnade det.

Inga kommentarer: