16 juni 2007

Ryktet om min bloggs död

Den senaste veckan har varit besvärlig av tre skäl. Det första skälet är värmen. Liksom i Sverige har jag svårt att gå till sängs i rimlig tid när dygnsmedeltemperaturen överstiger 27 grader. Men luftkonditioneringen då? undrar ni kanske. Min luftkonditionering väsnas på ett sätt som gör den svår att sova med. I natt hittade jag ett program på den som gjorde att jag för en gångs skull fick fem timmars sömn, de andra nätterna har gett mig tre timmars sömn i genomsnitt. En timmes middagsvila ger inte så mycket mer. Det andra skälet är bostadsletande. Mäklaren här i kvarteret var på oss förra helgen och sade att om vi inte bestämde oss då - trots att vi hade förklarat att vi inte kunde bestämma oss förrän onsdag i den här veckan - så skulle lägenheten gå till någon annan. Den gick inte till någon annan. Vi skulle få besked i onsdags om vi skulle få den - tre sovrum, två badrum, möblerad mm. Vi hörde ingenting. M ringde upp. "Ägaren är affärsman, han är väldigt upptagen, han har inte kunnat svara. Vi ringer i morgon."
Torsdagen kom. M ringde upp. "Ägaren är affärsman, han är väldigt upptagen, han har inte kunnat svara. Vi ringer så fort vi vet något".
Fredagen kom. Ingen ringde. Vi gick till mäklarkontoret. Därinne rådde inte febril aktivitet. M lyckades locka av mäklarna ägarens båda telefonnummer. Nu har hon fått kontakt med honom. Jag håller tummarna. Det tredje skälet är politik på min skola. Och jag pratar inte om partidito. Utan hur olika alliansers och fraktioners göranden och låtanden som sipprar ner till oss högt betalande studenter på ett sätt som gör mig bekymrad. För att säga det minsta. Jag kan inte gå in på detaljer. Någon gång ska ni få hela historien. Trots detta ska jag fortsätta plugga intensivt från den 25/6 till den 14/9. Den som kommer hit och hälsar på bjuder jag på restaurant. Till exempel, den fantastiska shanghai-och-några-andra-regionala-köks-delikatesser-krogen som gode J bjöd mig och den nu hitresta svensk-asiatiska familjen från Stockholm på igår kväll.
Jo, det finns ett fjärde skäl. Eftersom era nätdagboksadresser för tillfället är blockerade kan jag inte läsa dem. Då tappar jag inspiration.
På bilderna ser ni frukten mangostan bland några litchi (ovan) och öppnad (till vänster). Mangostan är en fantastisk frukt med sötmandeltoner det mjuka vitlöksklyfteliknande fruktköttet. Tror dessvärre att den flygfraktas hit från sydligare breddgrader. Hade för övrigt en obehaglig mangoupplevelse i förrgår. Halsen började klia och jag fick en våldsam torrhosta. Avstår därför den frukten ett tag.

4 kommentarer:

Space babe sa...

Äsch, vi får väl referera vad vi skriver om. Jag har bl a hyllat Maciej Zarembas nya serie i DN Kultur, K kommenterade att han inte alls är så vederhäftig. Jag vidhåller att han skriver förunderligt bra.

Sen har jag bloggat om en bondbönsgröt. K berättar att han odlar bondbönor. Sukt. Dianyingren berättar att Samyang snabbnudlar som är min favvo inte alls är så goda. Jag ska svara honom snart. Idag ska vi på Parken Zoo i E-tuna med barnen! Imorgon är Vilda blommornas dag, men jag vet inte om jag hinner gå... Kram!

Space babe sa...

Asch, jag önskar jag själv kunnat ta den där 3-veckorsbiljetten t Bejing för 3000 spänn.

Anonym sa...

Och så har de hittat en befjädrad jättedino i Inre Mongoliet.
Se: http://www.nature.com/news/2007/070611/full/070611-9.html

Har du hunnit gå på geologiska museet i Beijing än?

Jessica sa...

Spacebabe: Går det inte på torkade bondbönor? Såhär års brukar det finnas färska.

Låter som om du fick en allergisk reaktion på mangon.