30 juni 2007

Fredag i Xī'ān

I torsdags hade jag lite feber, kände mig helt utsjasad och svettades ymnigt. Var det läge att resa? Slängde i mig en paracetamol och ihop mina saker. Buss till centrum för att möta Y. Sedan tunnelbana och taxi till Pekings västra station. Vi hade valt fyrbäddskupé. En man på en av överslafarna snarkade så högt att Y skrek åt honom att sluta. Och det gjorde han. Jag vaknade flera gånger av tågets inbromsningar och framryckningar. När man bor i Peking och dagligen andas dålig luft och finsand så har man föreställningar om att en annan plats ska vara så mycket renare. När vi anländer till Xī'ān så visar det sig vara en föreställning. Luften är kanske bättre men kring stationen är det lika grått och smutsigt som på andra platser i Kina där jag varit. Detta damm! Tiggare. Folk som sover på wellpappbitar. Månglare försöker kränga kartor över stan eller privata sightseeingturer. Vi tar taxi mot klocktornet eftersom vårt hotell ligger i området. Vi checkar in. Hotellet kostar bara 168 RMB per natt. Vi har varsitt litet, tio kvadratmeter stort enkelrum. Rent och fräscht. Sedan åker vi i en trång buss utan stötdämpare till en av sevärdheterna i området: terrakottaarmén. Och den är verkligen sevärd. Den bekvämlighetsinrättning som finns omedelbart innanför grindarna är för övrigt bara den värd inträdet på 90 RMB.
Tillbaka i stan går vi till en hotellrestaurang som serverar en dumplingbuffé. 60 RMB för ett gäng dumplingar av olika slag, några smårätter, en soppa och frukt till efterrätt. Prisvärt men kanske inget att skriva hem om. Jag dricker två lokala och stora öl av märket Hans Red Wolf. Vi har messat med britten C som bor i stan och bestämt att vi ska träffa honom senare under kvällen. Innan vi gör det går vi på en klubb. Vid ingången till klubben står ett tiotal servitriser i två rader och smådansar till musiken som bombas ut på gatan. De applåderar oss när vi passerar mellan dem. Därinne är jag den ende med ickeasiatiskt utseende. Australiska Y:s föräldrar är ju från Shànghǎi respektive Vietnam så hon sticker inte ut. Vi dricker ett par mexikanska öl medan vi pratar. C ringer. Vi ska träffa honom på "1 + 1" där man måste passera säkerhetskontroller för att komma in. Poliser med militärhjälmar syns i vimlet. "1 + 1" har fem våningar, ett par dansgolv, en takbar med inhemskt singer/songwriter-framträdande. Det blir varsin Long Island Ice Tea på taket medan vi väntar på C med sällskap. Han kommer i sällskap med en skotska och en kanadensiska. Vi kryssar genom komplexet, dansar till den ohälsosamt högt ljudande musiken och dricker av den amerikanka gratisöl som står på borden. Jag somnar nog kl 0123.

1 kommentar:

Kritan sa...

Du ser fin, och inte särskilt dammig ut, grabben!