3 juni 2007

En jävla söndag, helt enkelt.

Söndagen började med att jag 01:17 grälade med en taxichaufför. Idioten hade inte vett att lägga sig i den högraste filen vid Jianwai SOHO när man kommer norrifrån på tredje ringvägen, ni känner ju till det där, utan fortsatte på mittautostradan och körde sedan den omvägsögla som blir följden av felaktiga filval tidigare. Men, och det är det som jag älskar med de inhemska, han bad om ursäkt när han insåg vilket fel han hade gjort. Och, man blir aldrig ruinerad när man åker taxi här. Om man inte har fördelakigt utseende och kommer från Mexiko vill säga. Men det är internt.
Jag vaknade av att kombon släntrade in vid halvsjutiden. När jag sedan vaknade av mig själv vid niotiden tänkte jag avsluta min mediekritiska bloggpost som aldrig kommer att se dagens ljus eftersom jag inte kan argumentera. Jag är inte, kommer aldrig att bli och har aldrig varit ledarvirke helt enkelt. Spridda observationer, själömkan och nostalgi är ju, som ni också vet, min affärsidé. Som aldrig kommer att köpa mig en kavaj med handpåsydda knappar. När jag försöker skriva att folk har blivit dummare, DN med schlager- och sportrubriker har blivit har blivit lönsammare och sämre, den publika tjänst-underhållningen med "satir"program som "Ballar av stål" når nya prekambriska subfossila bränslelagerdjup av dumhet så blir det ju inte bra.
Så jag sparade det som ett word-dokument i stället. I taxin till J glömde jag min mobiltelefon så jag är tillfälligt onåbar här. Som om det skulle spela någon roll, det är ju ändå ingen som ringer. Vi försökte ringa till den, erbjuda chauffören hittelön med mera men inget hjälpte. Det var förvrigt en ganska kass modell, den engelskmandarinska ordboken till trots. Sedvanlig PC-mässig ointuivitet som kan få en människas sunda vätskor att bli just osunda. Förresten, hur många blogginlägg om kassa persondatorer ska man behöva läsa? Alla handlar om omstarter, virus med mera. Raderade mailboxar och annat. Kan ni inte köpa Apple-plattformar istället? De är dyrare i direkta inköpskostnader, jag vet, men de varken kraschar eller strular, peppar peppar. De får inte virus. De är snyggare och de gör sina ägare snyggare och roligare. I morgon ska jag för övrigt köpa en ny telefon. Måste ju trots allt ha en ny telefon tills Iphonen kommer.

Liksom förra söndagen sprang jag på löpband. J hade saker att diskutera med en kalligraf så vi åkte dit. Sedan åt vi på en folklig och festligt fullsatt krog. Kalligrafen hade med sig två småflaskor vitt hirsbaserat brännvin som vi delade. Inte nykter i skrivande stund således. Jag är en riktig man enligt honom. Det vill säga en som inte spottar i glaset. Däremot är min pinnteknik far off. Måste öva på den.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkade som det blev en ganska bra avslutning på dagen i allafall, även om du inte anser dig vara någon mästare på pinnarbete. Du är dock säkert mycket bättre än vad jag är. Tyckte jag lärde mig ganska bra när jag var i Kina, men man bör nog pinna på varje dag om man inte ska gå ner i vikt alltför mycket. Blogga på - du skriver bra och det är många som följer dina äventyr här på denna sida av Uralbergen. Kram!

Lisa sa...

Jag vill apselut läsa det mediekritiska.

Peter sa...

Way to go Daniel! Äntligen lite genuint PC-förakt. Jag håller med dig på varje punkt. Läser gärna mer av din mediekritik.