3 juni 2007

Lördag den 2/6 2007, förmiddag och eftermiddag

Igår andades jag frisk luft för andra gången sedan jag kom hit. Den första gången var första maj vid den kinesiska muren. Vi hade kört norrut tillsammans med några kinesiska vänner till J genom det platta och hårt uppodlade landskapet och efter en halvtimme avvikit från motorvägen för att fortsätta på mindre vägar. Omgivningen började bli mer kuperad och lummig, det blev också glesare mellan byarna. I närheten av en sjö parkerade vi och gick upp i en dalgång. J berättade att dalgången sålts för 3 miljoner till någon. Det betyder att den förmodligen kommer att utnyttjas för något kommersiellt i framtiden. Men nu kändes den förhållandevis ursprunglig. Vi såg en lång snokliknande ogiftig orm, en kungsfiskare och något som jag tror var en mård. Bäst av allt, det var tyst. På bilden ser ni en sjuprickig nyckelpiga, dvs samma art som finns i Sverige. På mandarin heter nyckelpiga 瓢虫 piáochóng. Och man säger att den har sju stjärnor, 七星 qī xīng, inte sju prickar.
Sedan for vi till en uteservering och åt lunch. En höngryta, kinesisk "korv", sallad med tofustrimlor, fiskgryta med minimala fiskar och polentaskivor, spiskummin och sesamrostad fisk, friterade grönsaker och en sallad med en god pumpaliknande grönsak. En av J:s kinesiska vänner skickade tillbaka fiskgrytan, han tyckte att fiskarna var för löjligt små. Efter lunchen fortsatte J och jag på leriga småvägar till en annan dalgång som varit en flodbädd. De senaste tjugo åren, kanske beroende på överutnyttjande av grundvatten, kanske beroende på uppvärmningen har den varit torr. I den här dalgången odlas det frukter av olika sorter, vi såg flera ympade träd och flera terrasser. Stötte också på några bönder som påtade i jorden. Det norrgående flyget passerar så det var inte lika tyst. Men vi hörde gök och såg en stor rovfågel som jag inte kunde artbestämma. Dessutom såg jag den här riddarliljeliknande intensivt röda blomman som jag inte kunde låta bli att fotografera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastisk berättelse! Vi hade just börjat oroa oss för att bloggen var så tyst i några dar.
Läste du om genvarianten som underlättar för folk att lära sig tonala språk?

Kritan sa...

Tystnad är vår tids mest värdefulla råvara.