6 juni 2007

Att köpa mobiltelefon

朝外 MEN, Cháowài MEN kl 1712.
- Jag har tappat min mobiltelefon men jag skulle vilja köpa en ny. Vet ni om Nokias modeller i Kina stöder Isync?
- Isync, vad är det?
- Det är ett program som gör att man kan få data från en Appledator till en mobiltelefon och tvärtom.
Det senare sade jag med mycket kroppsspråk.
- Vet inte.
Överhuvudtaget tycks de som säljer 手机 shǒujī ungefär "handmaskin" inte veta särskilt mycket om de olika modellerna.
Nu har en ung man som talar bra engelska börjat hjälpa mig. Han har sett till att jag får kolla på riktiga telefoner och inte bara de plastmodeller som ligger under disken. Även om det innebär att butikspersonalen, under visst suckande, får gå till ett lager för att hämta dem och sedan stoppa in sina egna SIM-kort. När jag kollat på några kommer jag på den strålande idén:
- Vi kan gå till Apple*butiken därborta och kolla om de vet något om Isync.
- OK.
Inne i Applebutiken vet de att man kan använda Isync till en massa saker men inte om det finns telefoner som fungerar med programmet.
Jag bestämmer mig för att släppa tanken.
-OK, jag vill ha en telefon med ordbok och svenska tecken. Jag vill ha en annan programvara än den som fanns i min förra telefon.
Jag får titta på en modernare variant. Programvaran är dock densamma. Modellerna som är bättre kostar mer än 3000 RMB. Kollar på en inhemsk. "Konka" tror jag att den heter. Den känns plastig på det där sättet som en viss amerikansk tillverkares telefoner gör. Har varken å, ä eller ö. Tittar på en billig Nokia. Den kan inte växla mellan kinesiska tecken och bokstäver på ett enkelt sätt. Det slutar med att jag tackar för mig och lämnar butiken. Jag kommer att köpa samma modell som jag hade, trots att den inte var särskilt rolig att använda.

För övrigt var luften ovanligt dålig idag. Jag sjöng svenska nationalsången för klassen. Kunde inte minnas hälften av orden.

* Häromdagen skrev jag att datorerna med fruktloggan inte har några problem. Det är inte
sant.

Inga kommentarer: