5 september 2009

2009:144 Welcome to the working week

Jag har ägnat ansenlig tid åt att försöka förstå på vilket sätt jag är en ondsint elitist. Utan att för det skull höra till någon elit. Jag är - medveten om tjatigheten - medelklass, varken mer eller mindre. Dessutom medelmåttig. Och det krävdes en hel del vin för att komma på det. En cndp, en pinot gris en chilensk viognier/chardonnaymix med mera.
Tänker jag nu i arbetsrummet till en villa som några fantastiska vänner låter mig bo i. Ett arbetsrum som jag varje natt sover så gott i. 
Men som vanligt är jag för oredig för att förklara på vilket sätt jag är en ondsint elitist. Ber att få återkomma till ämnet. Men det har med kvällstidningskolumner och populära teveprogram att göra, så mycket kan jag avslöja.

En arbetsvecka har gått till ända. Det känns ovant. Ett uttryck har bitit sig fast i mitt medvetande idag: "han har gått för dagen". Det är nästan deism vilket för övrigt gäller "hon har gått för dagen" också. Jag tycker, oavsett, subjektens genus, också att de är poetiska båda två. Och därmed sätter jag punkt för idag. 

Inga kommentarer: