15 september 2009

2009:148 Den där Olsson

Jag verkar ta mig ur en infektion som har hållit mig om inte på mattan så åtminstone i sängen ett par dagar. Följaktligen har jag under den tiden inte druckit något vin. Jag har mest sovit, läst och sett på teve. Igår läste jag en notis i The Economist som jag är för lat för att översätta. Den handlar om den kanadensiska vinindustrin - jag visste inte heller att en sådan fanns förrän jag var på ett säljmöte i Waterloo för åtta år sedan - och ni kan läsa den i dess helhet här.

För övrigt ser jag via fejan att vinkännaren Bengt Frithiofsson tycks ha hoppat av teveserien Kändisdjungeln som fyran visar. Själva serien har jag inte sett och kommer inte heller att göra det. En serie som jag däremot sett de två första avsnitten av är SvT:s Skräckministeriet. Den är snyggt formgiven, vinjetten med tillhörande musik är riktigt obehaglig men innehållet i avsnitten känns lite snuttigt. I nästa avsnitt är mannen som formgav monstret i Alienfilmerna, H R Giger, intervjuad. SvT play fungerar inte optimalt där jag befinner mig. Eftersom programmen inte tycks "cachas" trots att man låter de gå till slut innan man tittar på dem så laddar de under tiden man ser. Vilket i mitt fall betydde pauser var femte sekund.

Jag läser också Stephen Kings tegelsten It som jag började med för 20 år sedan. Har nästan hunnit halvvägs och ska fortsätta till slutet den här gången. Kan inte påstå att jag blir särskilt skrämd, har väl blivit alldeles för fantasilös och uttråkad för det. Berättelsen har andra kvaliteter.
Ikväll gick första avsnittet av Daniel Lind Lagerlöfs filmatisering av Marie Hermanssons Mannen under trappan. Inte heller den skrämmer mig särskilt, men den verkar välgjord så långt. Möjligen att inramningen även här är starkare än innehållet.

Annars har jag roat mig med att titta på gamla Seinfeld-avsnitt som förutom det avsett komiska också roar för att huvudrollsinnehavarna ofta har så gräsliga kläder - tänk stentvättade jeans utan bälte modell uppdragna till midjan - och att de dricker vin som alltid fyllts för högt i de fula glasen.

3 kommentarer:

Space babe sa...

Jag såg Seinfeld för första gången på flera år i torsdags natt. Den var så rolig, så jag funderar på att köra ett maraton snart.

Space babe sa...

Jo, jag har sett Kändisdjungeln nu, glömde jag att säga. Det inleddes också i torsdags, när jag var på tolkuppdrag och tog en helkväll med tv:n.

Space babe sa...

Jo, KD var rätt ok underhållning faktiskt. Och han programledaren är faktiskt väldigt rolig på nåt svenskt, sthlmsinnerstadsmässigt sätt.

Jag gillar att de utsätts för saker. Sen gillar jag också se konflikter byggas upp.

Jannike verkar vara en riktigt jobbig person. Men hon har också sin charm och jag tror att tittarna vill ha henne kvar dels för hennes Borgförflutna, dels för att hon är så bitchig så hon blir intressant.

Jag blev besviken att Catharina Hurtig hovreportern röstades ut. Hon är ju den roligaste personen av dem alla. Verkar helt naturlig och bjussar på sig själv.

Jag vill bli av med Ann Söderlund. Hon är så söder-reko, men ändå bitchig.

Hade velat se Frithiofsson i utmaningarna.