5 september 2009

2009:145 Jag klippte mig, nu är det bara jobbet som fattas

Jag har sökt ett jobb i en annan stad. Till saken hör att jag aldrig har fått ett kvalificerat arbete som jag har sökt. I mitt yrkesverksamma liv har jag sökt tre arbeten. Jobben som försörjt mig, har jag fått genom att arbetsgivare har frågat om jag velat ställa mitt kunnande eller kompetens eller vad man nu ska kalla det för till deras förfogande och jag har sagt ja. Jag har med andra ord alltid blivit "uppraggad".

För fyra år sedan sökte jag senast ett jobb som jag inte fick. Inte heller fick jag reda på att jag inte fick det. Förrän jag ringde VD:n som generat bad om ursäkt för att ingen hade kommit ihåg att kontakta mig. Igår var jag med om samma sak. Ett jobb som jag sökte i juli vars kontaktpersoner var omöjliga att nå fick jag besked om. Platsen hade besatts. Min ansökan hade kommit in men det var 50 andra som också hade sökt. Eftersom man precis hade implementerat ett system för online-ansökningar som man använde parallellt med ansökningar enligt post och e-post hade man missat att meddela de som sökt och inte kommit ifråga. Jag anade väl i och för sig att jag inte var aktuell eftersom jag inte hört något men kan ändå inte låta bli att tänka att det är amatörmässigt.

Jag intervjuades för det aktuella jobbet i onsdags och på måndag ska jag träffa dem igen. Försöker ställa in mig på att det kanske inte blir något. Att jag får fortsätta den här ovissa tillvaron en tid till.

Igår var jag på middag i Nockeby. Där drack vi bland annat:

Errazuriz Chardonnay Viognier (nr 6611)
Pinot Gris Réserve (nr 2899) (tror jag, bolagets information är bristfällig)
Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne Brut (nr 7685)

Och en bib som jag inte minns namnet på.

Men för att återvända till jobbet, det blir tungt att lämna Stockholm, om det blir så. Det är den stad jag gillar mest, så är det bara.

1 kommentar:

kongrit sa...

Excellent site, vielen Dank für diesen tollen Beitrag - ich will sicher sein, gehen Sie einfach Ihr Blog often.Just in Ihren RSS-Feed subscriped ..