Den här helgen slår Lydmar igen för gott. SEB Trygg Liv behöver centrala kontorslokaler och då får musiklivet stå tillbaka. Det har hänt förr. Gino fick ge plats för inredningsbutiken Norrgavel och Studion på S:t Eriksplan bommade igen för Hachette.1)
Hachette Filipacchi Médias som är ett av världens största mediebolag ger ut mer än 200 magasin i 35 länder och distribuerar 900 miljoner tidningar per år. Bland tidningarna finns Elle, Café, Paris Match och många fler. Dessutom kommer sedan 1985 den innehållsdigra ”Le Guide Hachette Des Vins” ut en gång om året. I den finns betyg på viner från Frankrike, Schweiz, Luxemburg och Kanada (endast isvin). Av 100 000 viner som provades 2005 valdes fler än 32 000 ut till 2005 års guide. 900 experter utför provningarna som enligt guidens utsago sker utan inblandning av representanter för tillverkning, marknadsföring eller försäljning. Detta för att garantera opartiskhet så långt det är möjligt. Målsättningen är att guiden ska vara en konsumentvägledning vid vininköp.
Vinerna som man har blindprovat betygsätts utifrån färg, doft och smak enligt en sexgradig skala. Betyget 0 får ett vin som är defekt. Ett ”litet” vin får betyget 1. Båda dessa betyg medför att man inte tar med vinet i guiden. Ett vin som är ”lyckat” eller ”förträffligt” (réussi på franska) får betyget 2 och omnämns i guiden. Betyg 3 till 5 ger en till tre stjärnor. Dessa viner är i stigande ordning ”väldigt lyckade”- en stjärna-, ”anmärkningsvärt” bra genom sin struktur – två stjärnor -,
och de bästa vinerna som får tre stjärnor anses vara ”exceptionella” och föregångsexempel för appellationen 2). Viner av samma appellation eller ursprungstyp jämförs med varandra. Detta för att man anser att det är omöjligt att bedöma alla viner efter samma betygsskala.
Resultatet är i 2005 års fall en knappt 1400-sidig trycksak fullspäckad med fakta. De första 80 sidorna ägnas bland annat åt vintillverkning, servering avsmakningsteknik med mera. Dessutom vad som är nytt för året i Alsace, Bordeaux och andra geografiskt avgränsade områden.
Sedan vidtar knappt 1200 sidor med omdömen och fakta om vinerna. Det finns tillräckligt med uppgifter för att tillfredställa den mest kräsne kalenderbitare. Exempel på fakta är hur stor areal som odlas, hur många flaskor som produceras, vilken årgång som bedömts, vilka årgångar som ska lagras med mera.
Den som kan franska och är på vinresa i Frankrike, Luxemburg, Schweiz eller Kanada har stor nytta av guiden. För den som inte talar franska är Mikael Mölstads ”Värld av Vin” ett gott alternativ. Med fördelen att den innehåller vin från hela världen.
Le Guide Hachette Des Vins 2006
Mölstad, Mikael: Värld Av Vin 2003
1) Mekanismerna bakom de tre nämnda omvandlingarna är naturligtvis inte de samma. I något fall rör det sig om bostadsrättsinnehavare som vill slippa buller. I andra om musikmänniskor som inte kan hålla i ekonomin. Konsekvenserna är likväl tråkiga.
2) Appellation - mitt slarviga uttryck för AOC eller Appellation d'Origine contrôlée. Den högsta kvalitetsklassen i Frankrike. Klassningen kräver att området som används för odling är geografiskt avgränsat. Det finns regler för vilka druvsorter som får användas, storleken på skördeuttaget, hur låg alkoholhalten tillåts vara med mera.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar