16 mars 2006

Stoneleigh utsedd till årets vinmakare av Gourmet

Om ni har följt min blogg så vet ni att mitt vinintresse började sent. Det jag kan om olika druvors särdrag är således av sent datum. Bengt-Göran Kronstam gav Stoneleighs Sauvignon Blanc gott betyg i DN sommaren 2001 och jag har sedan dess regelbundet köpt vinet. Det är också det vin jag först tänker på när jag tänker sauvignon blanc. Perfekt som fördrink och säkert bra till olika sorters mat. Relativt alkoholstarkt. Druvan är en av de lättaste att känna igen. Svarta vinbärsblad, buxbom, kattkiss, fläder och krusbär är typiska doftassociationer. Om vinet inte har ekats eller blandats med andra druvor i för stor utsträckning framträder dofterna tydligt. Stoneleigh har i senaste numret av Gourmet utsetts till årets vinmakare. Av Jan Samuelssons och Oz Clarkes artikel om den gäckande producenten i Nya Zeeland framgår att det finns fler än de fyra viner som bolaget har. Av bolagsvinerna är det bara chardonnayen jag inte har druckit. Alla har varit bra. Jag har dock lärt av misstaget att spara en flaska Stoneleigh sauvignon blanc för länge. Med för länge menar jag ett år. Den vinner inte på det. De friska aromerna transformeras till något som liknar veckogammalt blomvatten.

16394 Stoneleigh Pinot Noir, 129 kr

6311 Stoneleigh Sauvignon Blanc, 98 kr

6427 Stoneleigh Chardonnay, 104 kr


6498 Stoneleigh Riesling, 99 kr

1 kommentar:

Anonym sa...

Utmärkt vin. En stor favorit hos mig med måste jag erkänna. Väldigt lättdrucket på alla vis. Jag är annars mest slav under rödviner. Man blir skadad som Bolagsanställd antar jag ;)