8 maj 2008

52. Jag klagar på Apple

Blev sugen på att skaffa en liten plug-in som skulle göra det möjligt för mig att kolla på vissa mpg-filer i min dator. Ska passa på att förklara mig. Jag jobbar ju lite med teve, som det heter. När vi har redigerat färdigt komprimeras avsnitten till mpg-filer. Problemet är bara att min stackars QuickTime-spelare inte kan hitta filerna. Men VLC-spelaren som också är gratis och som jag laddade ner häromdagen kan det. Nå, så varför nöjer jag mig inte med VLC-spelaren då? Jo, för att jag nyss hittade ett redigeringsprogram som var gratis men som kräver sagda plug-in till QuickTime för att man ska kunna redigera nämnda filtyp.
Varför ska du redigera då, det är ju redan färdigredigerat? frågar ni er kanske. Jo, för att jag igår fick en del råmaterial som jag skulle kunna börja med på egen hand, utanför studion. Det skulle spara tid och pengar.
Hittar då denna plug-in som kostar 185 kr. Mitt liv kan inte bestå av en ändlös rad gratis luncher, det inser jag, ibland måste jag betala. Och det skulle jag gärna göra om det inte vore så att denna plug-in måste köpas IRL. Alltså, en apple-asketiskt, smakfullt, formgiven vit kartong måste troligen levereras fysiskt någonstans för att jag ska få tillgång till min plug-in. Men adresser i landet som jag befinner mig i räknas inte upp bland möjliga mottagare på den internationella sajten. Skulle i och för sig kunna beställa den till en svensk adress men det kräver nog en fullmakt till den som ska ta emot den.
Jag hittade en länk till piratbukten när jag googlade men A) den version som erbjuds gratis där verkar inte fungera med min version av QuickTime och B) jag är född i förra seklet. Allt det där piratandet är lite för modernt för mig.
Jag tycker att det är lite märkligt att Apple inte kan erbjuda nedladdning - givetvis mot betalning - av en fil som verkar vara mindre än 1 MB.

Inga kommentarer: