31 maj 2008

27. The Journal of Mei Arts

Loppet skulle starta när som helst. Jag kände mig inte förberedd. Mina bröstvårtor var otejpade, de skulle aldrig hålla i 42195 meter. Hade jag försäkrat mig om att fötterna var behandlade på rätt sätt?
Så var jag i en ljus lägenhet i Malmö. "M har träffat en ny flickvän", hade L sagt innan jag kom dit. "Ett pretto, som alltid ska ha sista ordet", fortsatte hon. Prettot som hade vita linnebyxor, en kavaj i samma material, långt, rågblont hår och glasögon med röda bågar, hoppade vigt upp på ett avlutat träbord och satte en tvärföjt av trä under läpparna. Precis innan hon började blåsa sa M till mig: "det här är M, hon jobbar på the Journal of Mei Arts."
"Kan jag hjälpa till med något", frågade jag. "Kolla i köket", sa M. Köket som var avlångt hade en dörr mot en uteplats vid vattnet. Det blåste i strandrågen och eftermiddagssolen sken över Öresund. "Du kan skölja körsbärstomaterna", sade P som hackade grönsaker på köksbänken. I diskhon låg flera stora violetta rödlökar. "Jag håller på att laga umbratittor" sa P. "Umbratittor?"

Klockan var halv åtta när jag vaknade.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad dricker man månne till umbratittor? jag har också bestämt mig för att skära ner på vinet. Får se hur länge det håller.